FJELLHAMAR SKOLE OG ARENA / by Arkitektkontoret GASA AS

Type
Barneskole og Idrettsbygg med dobbel flerbrukshall og svømmehall

Oppdrag
Nybygg
Programmering, mulighetsstudie, detaljregulering, forprosjekt og gjennomføring

Sted
Fjellhamar i Lørenskog Kommune

Utført
2018 - 2023

Oppdragsgiver
Lørenskog Kommune

Areal
Skolebygg 18 000 m2 BTA
Idrettsbygg: 14 000 m2 BTA
Skolegård: 23 000 m2 BTA

Prosjekt og sted
Prosjektet omfatter ny barneskole, idrettsbygg og torg på det gamle industriområdet til BMI Icopal på Fjellhamar. Anlegget er starten på en transformasjon av industriområdet til et nytt nabolag med nye innbyggere. På dagtid skal skolebygget, flerbrukshallen og svømmehallen brukes til undervisning. Etter skoletid, på kveldene og i helgene vil idrettsbygget og deler av skolebygget være tilgjengelig for idretten og lokalbefolkningen på Fjellhamar. Prosjektet bidrar til at folk på Fjellhamar får nye møteplasser som er sentrale i utviklingen av Fjellhamar og Lørenskog.

Uteområde og kontekst
Industritomten hadde eksisterende vegetasjon og topografi det var verdifullt å ta vare på, og som har blitt en ressurs i skolens uteområde. Skolegården er en viktig del av prosjektet. Med en skolegård på cirka 23 000 kvadratmeter får hver elev rundt 20 kvadratmeter til rådighet. Her er det blant annet områder til ballspill, klatrestativer, hinderløype og en akebakke. For å sikre lett og trygg adkomst til skolen er det bygget gang- og sykkelfelt langs Marcus Thranes vei og en undergang under jernbanen mot områdene nord for skoletomten.

Skole og organisering
Bygningsvolumene er plassert på tomten slik at de skaper lyse, skjermede utearealer med stor grad av variasjon for skolens elever. Skolen ligger mot sydøst og idrettsbygget mot øst. Mellom de to byggene dannes et uterom som blir et attraktivt torg og gatetun.

Skolen er prosjektert som bygningsvolumer i to, tre og fire etasjer. Bygningens form bidrar til å skape spenning, samtidig som volumet brekkes ned i mindre enheter og bygningsmassen trappes ned mot syd og hovedadkomsten til anlegget. Skolebyggets hovedfløy ligger mot torget og inneholder skolens felles funksjoner og felles læringsareal, lærerarbeidsplasser og administrasjon. Det sentrale allrommet, med åpne flater og sitteamfi, skaper visuell og sosial kontakt mellom etasjene og benyttes til alt fra foreldremøter til kulturarrangementer.

 Skolen er dimensjonert for 1176 elever fordelt på seks parallelle klasser fra 1. til 7. trinn, og har i tillegg en base med plass til cirka 20 elever med nedsatt funksjonsevne. Skolen er organisert med tydelige hjemmeområder for hvert trinn, der elevene kjenner trygghet og tilhørighet, og har nærhet til sine uteområder.

Idrettsbygget
Fjellhamar Arena er et idrettsbygg som inneholder en dobbel flerbrukshall og en svømmehall. Det er etablert felles vestibyle, venteareal for både flerbrukshall og svømmehall. Denne sonen er utformet som en kafé og gir god oversikt over flerbrukshallen, samt torget mellom skolebygg og idrettsbygg. Anlegget er en naturlig forlengelse av skolen og gir elevene unike lærings- og aktivitetsmuligheter gjennom hele dagen – og lokalbefolkningen et levende møtested etter skoletid.

Svømmehallen har to bassenger, ett basseng med hev/senk-bunn for opplæring og ett konkurransebasseng med åtte baner. Flerbrukshallen har et areal som gjør det mulig å dele den inn i to håndballbaner, eller fire gymsaler. De to håndballbanene kan slås sammen og brukes som kamparena for elitehåndball, da får hallen en håndballbane på midten og mobile tribuner gir plass til ca. 1400 tilskuere. I tillegg er det faste tribuner på hver side. Både flerbrukshallen og svømmehallen ivaretar krav til nasjonale og internasjonale arrangementer på elitenivå.

Arkitektur
Arkitekturen kombinerer tydelig linjeføring med spennende detaljer og skala, noe som skaper et rikt og inviterende visuelt uttrykk både inne og ute. Skolebygget er samtidig fleksibelt, slik at organiseringen enkelt kan tilpasses framtidige behov uten ombygging.

Material- og fargebruk for begge byggene og uteanlegget er samstemt og holdt i rødlige farger. Det er brukt varige og robuste materialer, både i byggenes fasade og i interiørene. Bruk av treverk i yttervegger og fasade ga det gunstigste CO2-avtrykket av alternativene som ble vurdert. I byggenes interiører er det benyttet finér og trespiler av furu, i samspill med fargede tettfelt. I himlingene er det i hovedsak benyttet en kombinasjon av treullsementplater og trespiler.

Bærekraft
Prosjektet har hatt tydelige mål for bærekraft. Skolen er prosjektert etter passivhusstandard, med vekt på dagslys, godt inneklima og fossilfri byggeplass. Oppvarmingen skjer med en kombinasjon av fjernvarme og energibrønner på tomta. Uteområdene er universelt utformet og lagt til rette for lek, læring og aktivitet i grønne omgivelser. Grønne tak, åpen overvannshåndtering og frodige utearealer bidrar til å bedre lokalklimaet. Skoleanlegget er også planlagt for å være en møteplass i nærmiljøet, med tilbud som kan brukes av både elever og beboere i området.

 
SITUASJONSPLAN

SITUASJONSPLAN