ELLINGSRUD SKOLE / by Arkitektkontoret GASA AS

Type
Utvidelse av ungdomsskole med bevaring, rehabilitering og nybygg

Oppdrag
Mulighetsstudie, detaljregulering, forprosjekt og gjennomføring

Sted
Ellingsrud i Bydel Alna, Oslo

Utført
Oppstart 2015 – pågår

Oppdragsgiver
Oslobygg KF

Areal
8 000 m2 BTA (eksisterende 4 100 + nybygg 3 900)

Eksisterende Ellingsrud skole ble oppført i 1979 i forbindelse med drabantbyutviklingen og forlengelse av T-banen til Ellingsrud. Byantikvaren regner skolen som typisk for sin periode med paviljongstruktur og nedskalert volumoppbygging. Skolen har bevart opprinnelig struktur med desentraliserte elevinnganger. Bygningen er kommunalt listeført til bevaring og er regulert med hensynssone kulturminne.

Eksisterende skole var en 4-parallell ungdomsskole for 360 elever. Skolen er detaljregulert for en arealutvidelse slik at skolen får tilfredsstillende undervisningsrom og utearealer for 450 elever, 5 paralleller. Nybygget gir rom for ny kroppsøvingssal, administrasjon og spesialutstyrte rom som musikk og kunst- og håndverk, mens elevenes hjemmeområder organiseres i den sentrale hovedbygningen. Den eksisterende gymsalpaviljongen i sør får et påbygg som blir skolens nye bibliotek. Utearealene skal opparbeides med flere aktivitetssoner og eksisterende naturkvaliteter som berg og furuskog som skal beholdes og tilrettelegges for rekreasjon og opphold. 
Forslaget til utvidelse av bygget er utarbeidet i dialog med Byantikvaren. Eksisterende skolebygg på 1 og 2 etasjer skal beholdes, rehabiliteres og tilføres påbygg, samt et frittstående nybygg på 4 etasjer. Transparente brokonstruksjoner etableres mellom eksisterende bygningsvolum og tilbygget for å binde bygningene sammen til ett skoleanlegg. Et utvendig atrium bygges inn med et glasstak og blir skolens nye vestibyle.

Fasaderehabiliteringen av eksisterende bygg ivaretar det opprinnelige uttrykket med horisontale vindusbånd og presise stålkassetter med horisontalt format. Nye volumer har trekledning som viderefører oppdeling og horisontal linjeføring fra det eksisterende bygget. Nybyggene kan leses som en tilføyelse og en nytolkning av det eksisterende byggets arkitektur. Det horisontale uttrykket og lik fargebruk i nytt og eksisterende bygg er viktig for å skape en tilpasset arkitektur og et helhetlig skoleanlegg.

Prosjektet viser ombruk av eldre bygg gjennom bevaring og utvikling, og bidrar til styrking av stedsidentitet og historiefortellingen om drabantbyutvikling på Ellingsrud på 1970-tallet. Skolen vil bli en attraktiv møteplass for nærmiljøet på Ellingsrud.