Type
Skole, barnehage og Idrettsbygg med flerbrukshall og fotballanlegg
Oppdrag
Konkurransepreget dialog
Sted
ASK i Gjerdrum kommune
Utført
2024 - pågående
Oppdragsgiver
Gjerdrum Kommune
Areal
Barnehage 1620 BTA
Skolebygg 5100 m2 BTA
Idrettsbygg: 8200 m2 BTA
Utearealer barneskole: 9360 m2 BTA
Utearealer barnehage: 3770 m2 BTA
Prosjekt og sted
Gjerdrum ligger sentralt plassert mellom Oslo og Gardermoen. Bygda preges av et vakkert kulturlandskap og et duvende ravinelandskap med Romeriksåsene i vest og flott utsikt til Romerrikssletta i syd og øst. Midt i bygda ligger kommunesenteret Ask som er omkranset av landbruksareal og understreker den sentrale rollen jordbruket har hatt i kommunens historie.
På Oppvekstjordet sørvest for Ask sentrum skal det bygges barneskole, barnehage og flerbrukshall med nærmiljøaktiviteter. Oppvekstjordet er Gjerdrum kommunes største satsing og ambisjonene er at utbyggingen skal gi gevinster for alle innbyggerne i kommunen. Dette være seg gjennom etablering av nye torg og møteplasser, bedre mobilitetsløsninger for myke trafikanter og innbydende sammenhengende friarealer. Sentrumsnær beliggenheten gjør at Oppvekstjordet vil være viktig for fremtidig utvikling av hele Ask sentrum.
Plassering
Det har vært viktig å utnytte kvalitetene på tomta, og samtidig plassere og utforme bygningsmassen slik at den bidrar til fremtidsrettet stedsutvikling. Tomten er stor, åpen og solrik med flott utsikt mot Romeriksåsen, og gir mulighet for å skape uterom med ulike kvaliteter og med ulik grad av bearbeiding, fra intime og urbane møteplasser til universelt tilgjengelige naturopplevelser.
Mot nord etableres et grønt gatetun - gutua, som ivaretar hovedadkomst på dagtid, og blir en naturlig samlingsplass for alle som bruker nærmiljøanlegget på kveldstid. Mot syd åpner byggene seg opp mot utsyn og utsikt, og gir gode betingelser for barnas utearealer. Mot vest knyttes utearealene sammen med ungdomsskolens arealer og det etableres en blågrønn struktur som ivaretar overvannshåndteringen på tomta. Her plasseres uteplasser for ballspill og en festplass med tribuner, noe som bidrar til å inkludere ungdomsskolen i det nye anlegget.
Skala
Det nye anlegget er et kompakt, men likevel et åpent og inkluderende anlegg som er tilgjengelig fra alle sider. Det er bevisst valgt at alle fellesfunksjoner og hjemmeområder er lagt rundt byggets hjerte og vestibyle med kafeteria. Dette gir inviterende fasader og plassrom i alle himmelretninger.
Skolen og flerbrukshallen er et stort bygg, men dimensjoner og sammensettingen av volumer i ulike høyder gir likevel et dempet preg. De kurvede formene gir en naturlig bevegelse rundt bygget – og leder både brukere og besøkende inn mot inngangene. Terrenget faller mot syd og selve spilleflaten til flerbrukshallen ligger nedsenket slik at volumet ikke skal fremstå for dominerende og stort på tomta. Dette gir også en direkte utgang til fotballbanene som ligger på samme nivå som spilleflaten.
Taklandskapet er variert og sammensatt av ulike takformer som forsterker bygningsvolumene og bidrar til at skalaen på anlegget brytes ned. De skrå takflatene danner et bølgende landskap og er en kontrast til de flate takflatene, som er utnyttet til klima- og miljøtiltak. Flerbrukshallens tak er dekket av solceller som bidrar til fornybar energi og deler av barnehagens tak har sedum, som gir miljøfordeler med grønne vekster, bedre isolasjon og fordrøying av takvann.
Materialbruk
På Oppvekstgutua er det lagt vekt på en helhetlig materialbruk som harmonerer med den omkringliggende bebyggelsen og som tilfører uteområder og omgivelsene visuelle kvaliteter. Materialene skal kunne vedlikeholdes og gjenbrukes, og eldes naturlig uten behov for hyppig utskifting. Dette sikrer er tidløst preg som gjør at de står seg godt over tid i møte med skiftende trender. Hovedmaterialene som er valgt er tegl og tre, fordi de står godt sammen og er naturmaterialer med likhetstrekk i struktur og skala. Teglstein er et bestandig, formbart og estetisk vakkert, og et materiale som tradisjonelt har vært brukt i viktige fellesbygg, for eksempel i rådhuset i sentrum av Ask. Trekledningen henter inspirasjon fra boligbebyggelsen i nærområdet.
Organisering
Skolen er dimensjonert for 420 elever fordelt på to parallelle klasser fra 1. til 7. trinn, og har i tillegg en spesialpedagogisk base med plass til cirka 10 elever. Trinnene er organisert parvis rundt skolens hjerte med tydelige hjemmeområder, der elevene kjenner trygghet og tilhørighet. Alle trinnene har direkte utgang til sine uteområder.
Idrettsanlegget inneholder en dobbel flerbrukshall, skytehall og aktivitetsrom for biljard, klatring/buldring og golf. Det er etablert felles i vestibyle for skole og idrett. Denne sosiale sonen er utformet som en kafé med god oversikt over flerbrukshallen og med sømløs overgang med skolens hjerterom og felles funksjoner. Anlegget er en naturlig del av skolen og gir elevene unike lærings- og aktivitetsmuligheter gjennom hele dagen – og lokalbefolkningen et levende møtested etter skoletid.
Barnehagen er dimensjonert for 120 barn fordelt på 6 avdelinger. I barnehagen ligger 6 av 8 avdelinger i første etasje sammen med felles samlingsrom, verksted og vannrom. Samlingsrommet et barnehagenes hjerte og strekker seg over 2 plan. Avdelingene har direkte tilknytning til samlingsrommet, det samme gjelder personalrom og møterom. Det er to avdelinger i andre etasje som også har direkte kontakt med samlingsrommet. I denne etasjen ligger også barnehagens administrasjon.
Bærekraft
Prosjektet har hatt tydelige mål for bærekraft med vekt på dagslys, godt inneklima og fossilfri byggeplass. Prosjektet skal tilfredsstille BREEAM-NOR Very Good og skal i tillegg redusere kommunens samlede energibehov til skole, barnehage og idrett. Oppvarmings systemet baseres på LowEx systemet utviklet av Skanska. Rommene forsynes med varme og kjøling via et vannbårent gulvsystem, og varmen hentes fra geobrønner via en effektiv varmepumpe.
For å sikre endringsdyktighet gjennom byggets levetid er det valgt et konstruksjonsprinsipp med et modulsystem slik at planløsning endres. Ved behov for utvidelse av skole eller barnehage er det redegjort for hvordan dette kan gjøres med tilbygg og utvidelse av lekeareal. Generelle aktivitetsrom kan også enkelt endre bruk og møte fremtidige behov.
Uteområdene er universelt utformet og lagt til rette for lek, læring og aktivitet i grønne omgivelser. Grønne tak, åpen overvannshåndtering, frodige utearealer gjør Oppvekstgutua til en naturlig møteplass i nærmiljøet, med tilbud som kan brukes av både elever og beboere i området.